Dykning.dk

Dykning.dk

Den bedste dykker side

Du er ikke logget ind.

#1 2007-10-01 21:04:45

Fries
New member
Registreret: 2007-10-01

Vejr til dykning?

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man finder ud af hvornår dykningen ved de Danske kyster er optimal når vi taler om vejret.

Skal der være pålandsvind eller fralandsvind?
Hvordan skal vejret have været i dagene optil dykket?
Hvilke faktorer spiller ind på dykket og hvordan (vejrmæsigt)?
Strømforhold, retning og styrke?

Håber på positiv respons, tak.

Mvh, Fries

#2 2007-10-03 10:15:24

kkp009
New member
Registreret: 2007-07-13

Re: Vejr til dykning?

Hej Fries.

Min erfaring siger mig at det er meget forskelligt. Langt de fleste steder er det noget med at danne sig erfaringer de pågældende steder.

Der er de generelle regler man kan følge, f.eks. bedst ved slæk højvande, bundforholdene i forbindels med strømdyk.

Det bedste er nok at spørge sig for hos en lokalkendt, en lokal dykker klub eller i et lokalt dykkercenter.

MVH
Kenneth

#3 2007-10-03 18:37:22

bourskov
Member
Registreret: 2006-09-18

Hej...

Min erfaring er at i Lillebælt (Søbadet, Lyngsbo, Ammoniakhavnen, Stenerup Hage osv.) er der som regel strøm dagen efter det har blæst. Altså hvis det blæser rimeligt i dag, er der strøm i morgen.

Hvis man skal dykke i det område, er det en god idé at kigge på dmi.dk hvor man kan få farvandsudsigter med hensyn til strøm. Dog skal det siges, at det viste billede, ofte er forsinket med omkring en time...

Tricket med dmi.dk kan naturligvis bruges i hele DK, men jeg har ingen erfaring for hvor gode prognoserne er i det øvrige DK

Mvh
Bo Urskov

Ouroboros Rebreather Diver
No bubbles, no trouble...

#4 2007-10-04 07:47:16

kkp009
New member
Registreret: 2007-07-13

Hej igen Fries.

Med hensyn til DMI så er de meget pålidelige i hele Danmark.

Jeg dykkede på Kullen i september og i hele ugen op til dykkerturen havde jeg fulgt den svenske vejrtjenestes udsigter. Da vi så kom op til dykkercentret i Mölle, fik vi at vide at de bruger DMI.

Meget sikker i Øresund også. DMI er kendt for at være en af verdens mest pålidelige vejrtjenester.

MVH
Kenneth Kirkegaard

#5 2009-11-21 15:57:29

gnu_dk
New member
Registreret: 2009-11-21
Website

Et andet godt sted at kigge er farvandsvæsenets hjemmeside frv.dk
Den giver et super godt overblik over vind og vejr.

Board footer